Partnerzy:

Wydarzenie - Wyjazd członków KN ITP na wymianę ze studentami TU Berlin

Termin: 26-10-2015-29-10-2015
Liczba osób uczestniczących: 15
Tematyka: wymiana studencka, rewizyta, warsztaty, zwiedzanie firm i zakładów związanych z transportem szynowym, integracja międzynarodowa, poszerzenie wiedzy zdobytej na zajęciach
Opis:

Grupa 15 członków Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego udała się na czterodniową wymianę do Berlina, we współpracy z Uniwersytetem Technicznym w Berlinie, którego studenci zorganizowali nasz czas.

Pierwszego dnia po przywitaniu przez Prof. Dr. Inż. M. Hechta zostało nam przedstawione stanowisko systemu hamowania wagonu, dzięki któremu można poznać budowę takiego systemu, zasadę działania oraz zasymulować różnego rodzaju hamowania. Kolejnym stanowiskiem z którym zapoznali nas studenci z Uniwersytetu Technicznego była symulacja wydawanego dźwięku przez koło kolejowe. Dźwięk który generowało koło po uderzeniu metalowym przedmiotem jak łatwo się domyślić jest donośny, natomiast po zamontowaniu wkładek tłumiących ilość decybeli była odczuwalnie niższa. Dowiedzieliśmy się, że tego typu wkładki są stosowane w Berlińskim Metrze nazywanym U-Bahn. Na pozostałych stanowiskach laboratorium znajdowały się różnego rodzaju elementy czy też podzespoły związane z pojazdami szynowymi jak na przykład: absorbery energii podczas zderzenia (w mniejszej skali), różne profile szyn, klocki i tarcze hamulcowe, elementy czopu skrętu, materiały tłumiące hałas/drgania czy też łożyska. Następnie zostaliśmy oprowadzeni po uczelni, natomiast po zakwaterowaniu w hotelu udaliśmy się na zwiedzanie stolicy Niemiec.

Kolejny dzień zaczęliśmy w kolejnym laboratorium, tym razem dotyczącym Sterowania Ruchem Kolejowym. Dowiedzieliśmy się jak działają takie urządzenia oraz widzieliśmy symulację ruchu kolejowego za pomocą modeli pojazdów szynowych w mniejszej skali oraz urządzeń Sterowania Ruchem Kolejowym w rzeczywistych wymiarach. Przy następnych zajęciach przewidziano współpracę studentów z Niemiec i Polski. Tematem wspólnej pracy była wydajność energetyczna tramwajów oraz innowacyjne rozwiązania mające na celu ich poprawę. Każda z grup składająca się ze studentów z Polski oraz Niemiec przedstawiła ciekawą prezentację czego skutkiem były ciekawe dyskusje oraz pomysły. Każda z grup miała inny aspekt m.in. układ biegowy, wentylacja/ogrzewanie, rozmieszczenie drzwi.

W środę ponownie współpracowaliśmy w grupach łączonych, natomiast tym razem tematem prezentacji były wymagania dotyczące tramwajów z punktu widzenia działu finansów, utrzymania, operatora, pasażera, niepełnosprawnych oraz producenta. Tego samego dnia zaplanowano wycieczkę do firmy Stadler w której mogliśmy zapoznać się z etapami produkcji pojazdów szynowych oraz wykorzystywanymi technologiami. Szczególne wrażenie zrobiły nas wózki obejrzanych pojazdów szynowych oraz przestrzeganie warunków produkcji tych pojazdów.

Ostatniego dnia odwiedziliśmy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poczdamie, gdzie mogliśmy obejrzeć zajezdnię tramwajowo-autobusową w której zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań. Jedyną dostrzegalną wadą zajezdni był jej newralgiczny punkt a mianowicie wyjazd w którym krzyżowały się tory tramwajowe z wjazdem autobusów. Duże wrażenie zrobiła na nas myjnia w której program jest dostosowywany do pojazdu znajdującego się w niej. Ponadto nie jest konieczny dostęp do bieżącej wody, ponieważ pod powierzchnią jest magazynowana woda z opadów atmosferycznych która starcza na około 3-4 miesięcy, funkcjonując w obiegu zamkniętym. Poczdam jest miastem bardzo szybko rozwijającym się dlatego też zostały przedstawione nam plany rozwoju infrastruktury transportu publicznego do roku 2030. Była to szczególnie ciekawa wycieczka choćby z tego względu, że rozwiązania stosowane w tym mieście są inne iż w naszym kraju. Ostatnim miejscem przez nas odwiedzonym było Muzeum Techniki w Berlinie. Najwięcej czasu studenci spędzili na zwiedzaniu ekspozycji historycznego taboru kolejowego.

Dzięki możliwości wyjazdu do Berlina mogliśmy podszkolić języki obce poznać kulturę panującą w Niemczech oraz co ważniejsze dowiedzieć się wielu informacji z branży Pojazdów Szynowych oraz Transportu Publicznego.

Projekt oraz wykonanie: sigmeo.pl