Partnerzy:

Wycieczka do firmy - PKP PLK S.A.-Zakład Linii Kolejowych w Poznaniu

Termin: 15-05-2015
Nazwa firmy: PKP PLK S.A.-Zakład Linii Kolejowych w Poznaniu
Miasto: Poznań
Liczba osób uczestniczących: 11
Opis:

15 maja grupa członków Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego odwiedziła górkę rozrządową na największej w Polsce stacji rozrządowej- Poznań Franowo. Górka rozrządowa to w kolejnictwie sztuczne wzniesienie, które ułatwia „segregowanie”, czyli rozrządzanie wagonów. Bardzo rzadko zdarza się, że wszystkie wagony w składzie pociągu jadą do jednej stacji docelowej. Ułatwieniem jest wspomniana górka, która wspomaga proces formowania nowych składów pociągu.
Jak działa górka rozrządowa? Lokomotywa wtacza wagon na górkę. Dalej wagon siłą grawitacji zjeżdża na odpowiedni tor. Drogę przebiegu wagonu ustala dyżurny ruchu. Prędkość wagonu jest monitorowana przez radary oraz kontrolowana przez specjalne hamulce szynowe.
Członkowie Koła mieli możliwość zapoznania się z warunkami pracy na górce rozrządowej, prześledzić proces wytyczania drogi przebiegu dla rozrządzanych wagonów, zwiedzić mikroprocesorownię, przyjrzeć się zastosowanym rozwiązaniom technicznym torowiska, hamulców szynowych i pozostałych urządzeń używanych na górce rozrządowej, czy też prześledzić procedurę sprawdzania poprawnego działania siłowników szynowych, które zmniejszają prędkość przejeżdżającego wagonu poprzez stawiany fizyczny opór (siłownik obniża się pod wpływem siły ze strony kół wagonu).  Z tego miejsce bardzo dziękujemy naszemu przewodnikowi po całym obiekcie- Panu Sławomirowi Andrzejewskiemu z PKP PLK S.A.

Projekt oraz wykonanie: sigmeo.pl